Főoldal
BÚCSÚ Tájékoztatás ügyfeleinknek folyamatban lévő ügyeikről Megtartotta utolsó sajtótájékoztatóját a kisebbségi ombudsman Jelentés a nemzetiségi felsőoktatás helyzetéről Utóvizsgálat Gyöngyöspatán Vélemény a készülő nemzetiségi törvény tervezetéről Kanada nagykövetének látogatása A kisebbségi ombudsman véleménye a köznevelési törvény tervezetéről Látogatás az Országgyűlési Biztos Hivatalában A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának állásfoglalása a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási és Roma Stratégia című tervezetről Elkészült a kisebbségi ombudsman jelentése a nemzeti és etnikai kisebbségi általános iskolai nevelés-oktatás helyzetéről Kisebbségtudományi konferencia Egerben A Roma Holokauszt évfordulója A szlovák kormány emberi jogi szakértőjének látogatása a kisebbségi ombudsman hivatalában Justiitia Regnorum Fundamentum-díj Ennyit ér a kormánypártok közjogi és politikai garanciája? Ennyit ér a szava, Szájer Úr? Országjárás Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Könyvbemutató Az ENSZ rasszizmus elleni különmegbízottjának látogatása A kisebbségi ombudsman, valamint a hazai nemzetiségi közösségek vezetőinek közös állásfoglalása az Alaptörvény nemzetiségi jogi rendelkezéseiről Szarka László kapta az idei Kemény István-díjat Dr. Kállai Ernő a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa és munkatársai 2011. május 3-4. között Bács-Kiskun megyébe látogattak, ahol több településen tájékozódtak a megyében élő kis A kisebbségi ombudsman sajtóközleménye a Gyöngyöspatán lezajlott tragikus események utáni helyzetről A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának jelentése a 2011 márciusában történt gyöngyöspatai események és a hasonló jelenségek veszélyeiről Fogyatkozó hittel és bizalommal A kisebbségi biztos a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolja a faji indítékú bűncselekmények elleni hatékonyabb fellépés érdekében A Szlovén Köztársaság nagykövetének látogatása A szlovák nagykövet látogatása Megemlékezés a Magyar-Lengyel Barátság Napjáról Kállai Ernő 2011. március 22-i parlamenti felszólalása A kisebbségi ombudsman vizsgálja a gyöngyöspatai eseményeket …és mi lesz a kisebbséghez tartozók emberi méltóságával? Nagykövetek látogatása 2011. március 15. Mit kívánnak a magyarországi nemzetiségek Nyilatkozat Kállai Ernő felszólalása a Parlamentben a kisebbségi választásokról készült jelentés vitájában Ombudsmani látogatás Baranya megyében Dr. Kállai Ernő és Eleni Tsakopoulos Kounalakis találkozója Évértékelő sajtótájékoztató Kállai Ernő a Szociológiai Társaság elnökségi tagja Kisebbségekért Díj 2010 Szimpózium a romák társadalmi felzárkózásáról Ombudsmani látogatás Komárom-Esztergom megyében
 
  Hírek
Látogatás az Országgyűlési Biztos Hivatalában A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának állásfoglalása a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási és Roma Stratégia című tervezetről Elkészült a kisebbségi ombudsman jelentése a nemzeti és etnikai kisebbségi általános iskolai nevelés-oktatás helyzetéről A Roma Holokauszt évfordulója A szlovák kormány emberi jogi szakértőjének látogatása a kisebbségi ombudsman hivatalában Justiitia Regnorum Fundamentum-díj Ennyit ér a kormánypártok közjogi és politikai garanciája? Ennyit ér a szava, Szájer Úr? Országjárás Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Könyvbemutató Az ENSZ rasszizmus elleni különmegbízottjának látogatása A kisebbségi ombudsman, valamint a hazai nemzetiségi közösségek vezetőinek közös állásfoglalása az Alaptörvény nemzetiségi jogi rendelkezéseiről Szarka László kapta az idei Kemény István-díjat Dr. Kállai Ernő a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa és munkatársai 2011. május 3-4. között Bács-Kiskun megyébe látogattak, ahol több településen tájékozódtak a megyében élő kis A kisebbségi ombudsman sajtóközleménye a Gyöngyöspatán lezajlott tragikus események utáni helyzetről A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának jelentése a 2011 márciusában történt gyöngyöspatai események és a hasonló jelenségek veszélyeiről Fogyatkozó hittel és bizalommal A kisebbségi biztos a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolja a faji indítékú bűncselekmények elleni hatékonyabb fellépés érdekében Ombudsmani látogatás Baranya megyében Dr. Kállai Ernő és Eleni Tsakopoulos Kounalakis találkozója Kállai Ernő találkozója a Szlovák Köztársaság nagykövetével A kisebbségi ombudsman fogadta a Washingtoni Külügyminisztérium roma ügyekkel foglalkozó tanácsadóját Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetés Dr. Szajbély Katalinnak Kövér László és Kállai Ernő találkozója A roma holokauszt nemzetközi emléknapja Manuel Sarrazin látogatása Kállai Ernőnél Kállai Ernő a Szociológiai Társaság elnökségi tagja Kisebbségekért Díj 2010 Szimpózium a romák társadalmi felzárkózásáról Ombudsmani látogatás Komárom-Esztergom megyében Dr. Kállai Ernő gondolatai az Emberi Jogok Napján Találkozó a Cseh Szenátus delegációjával „A romák felzárkózása európai dimenzióban” Kerekasztal konferencia a romák társadalmi beilleszkedéséről Előadás a Corvinus Egyetemen Kállai Ernő találkozója Pordány Lászlóval II. Egri Roma-zenei fesztivál XI. Regionális Német Nemzetiségi Kulturális Gála Kállai Ernő és Morten Kjaerum találkozója Szociális EXPO Multikulturális Magyarország a médiában Több nyelven egy hazában Évzáró a Független Médiaközpontban Konferencia Burgenlandban Kisebbségi érdekképviselet - Haszonszerzés vagy közösségi érdek? Kállai Ernő találkozója Bayer Mihállyal Az aradi vértanúk Kállai Ernő és Darja Bavdaz Kuret nagykövet találkozója A Magyar Könyvtárosok Egyesületének Vándorgyűlése Magyarországi Szlovákok Napja Justitia Regnorum Fundamentum-díj A kisebbségi önkormányzati választások zavartalan lebonyolítását segítő állásfoglalások Magyarországi Lengyelek Napja Dr. Kállai Ernő kisebbségi biztos találkozója Balog Zoltán és Szászfalvi László államtitkárokkal Kállai Ernő találkozója az Emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság vezetőivel Ombudsmani vélemény a települési és az országos kisebbségi önkormányzati képviselők létszámának csökkentéséről szóló törvényjavaslatról Kállai Ernő részvétnyilvánítása Furmann Imre halála alkalmából Közelednek a kisebbségi választások Ombudsmani látogatás Nógrád megyében Dr. Kállai Ernő találkozója az Internationaler Baouorden képviselőivel Kállai Ernő és Goran Bašić találkozója Felhívás a települési kisebbségi önkormányzati választások törvényes lebonyolításának, tisztaságának megőrzése érdekében Esélyegyenlőségi Nap Dr. Kállai Ernő kisebbségi ombudsman hivatalában fogadta Andrzej Mirgát, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) romaügyi főtanácsadóját. Archívum
 
  A kisebbségi biztos és hivatala  
  Dokumentumok  
  Panaszügyek  
  Könyvespolc  
  Tudásbázis  
  Országos kisebbségi önkormányzatok  
  Sajtószoba  
  Kisebbség és média  
  II. Kisebbségi Kerekasztal  
  Partnereink  








 

Inquiry of certain local governmental decrees tightening social supplies from the perspective of minority rights(the ‘Monok Model’)

kisebb betű nagyobb betű   e-mailben elküld nyomtatás

The Hungarian Parliamentary Commissioner for the Rights of National and Ethnic Minorities learned from the reports of the written and electronic press that the local governmental council of the municipality of Monok cut off the financial assistance from families whose children do not attend regularly nursery school or school. Later the ombudsman also learned that the payment of regular social benefit is to be fulfilled only on condition that the concerned accept the jobs offered by the local government.



Meanwhile several municipality local governments followed the Monok Model and tightened the payment of regular child protection allowance and/or regular social benefit by modifying their local decrees.

The minority commissioner has numerous previous investigative experiences connected with the transitional subsidy linked to work, with the plan of subsidy linked to the fulfilment of public cleanness tasks and with complaints concerning public employment.

In its present inquiry the ombudsman looked over those local decrees and proposals directed towards the transformation of child welfare and social supply, by which unprivileged residents - belonging mainly to the Roma population - are intended to be ‘stimulated' for work on local and national level.

The long term purpose of the inquiry is to impede and prevent discriminative legislation which induces further deterioration in the social situation of (mainly Roma) residents living under the most disadvantaged circumstances.

The demand for jobs requiring low qualification significantly has decreased in Hungary following the regime change. The proportion of those capable exclusively for this kind of work has, however, hardly decreased. As a result, the number of those able-bodied obliged to live almost solely from benefits has increased.

Problems concerning subsidy affect several disadvantaged layers and certain facts make obvious the minority aspects of this problem. Certain sociological researches show that the employment average is about 20 % among able-bodied Roma people, which means that four persons of five do not have a job. Last year the Hungarian unemployment rate was 7,4% according to the researches of the Central Statistical Office. The unemployment of the Roma population multiply exceeds this national average.

The exclusion of the Roma population from the labour market is further strengthened by social phenomenon improved in the last decade, as a result of which they are facing negative discrimination more frequently at obtaining jobs and during work as well.

According to the provisions of the Social Act the local municipality council regulates the rules of material supplies within its competence in a local governmental decree.

The Hungarian Constitutional Court laid down that the Social Act ‘does not provide any authorization to local governments to enlarge the legal conditions of the application for social supplies'.

The minority commissioner considered these findings of the Constitutional Court as to be applied in the course of the judgement of the constitutionality of the investigated local governmental decrees.

The Social Act prescribes the obligation for co-operation as the precondition of the payment of regular social benefit.

Further element of the program helping the adaptation is that if an appropriate job is offered to the applicant, he is obliged to accept it.

The investigated local governmental decrees, however, prescribe such work as the precondition of the establishment and payment of the benefit, the remuneration of which in the amount of the benefit itself. Therefore these local governments exceed their legislative power.

Therefore the issue of these decrees caused improprieties relating to the order of local governmental legislation, the constitutional right to social security and the principle of rule of law.

Given that the examined decrees not expressly and exclusively affect individuals of Roma origin, the possibility of direct discrimination did not even emerged in the course of the inquiry. The surveyed decrees and documents, however, raise the well-founded suspicion of indirect discrimination even on the first reading.

A significant deficiency can be established in the Hungarian regulation compared with the notion used in Directive 2000/43/EC on the application of the principle of equal treatment regardless of racial and ethnic origin between individuals. Departing from the original English and French versions the Directive's Hungarian version in effect contains the expression „shall affect" instead of „may effect", so does not prohibit causing potential disadvantages as indirect discrimination.

The Hungarian law in effect therefore is not harmonized with EU requirements in this aspect. The notion of indirect discrimination laid down by Act CXXV of 2003 on the Promotion of Equal Treatment and Equal Opportunities provides a lower protection than the English and French versions of the aforementioned EC directive, the minority commissioner therefore initiated the adequate modification of the Hungarian legal regulation.

According to the Equal Treatment Act, in case of the emergence of discrimination connected to fundamental rights those provisions do not violate the requirement of equal treatment which restricts the fundamental right of the disadvantaged party for the sake of the emergence of other fundamental right in an inevitable situation, provided that the restriction is appropriate for and proportionate with achieving the purpose.

In the investigated case, however, the right to social security and the constitutional rights of children are restricted. There are not any arguments against these legal restrictions which would even approach the above requirements.

It can be stated therefore that the decrees in question establish the direct danger of indirect discrimination against Roma population. According to Act LIX of 1993 on the Parliamentary Commissioner for Civil Rights (Ombudsman Act) an impropriety shall be realized in case of the violation of a fundamental right and also the direct danger thereof. Fundamental legal impropriety was realized therefore relating to the prohibition of negative discrimination laid down in Article 70/A. § of the Hungarian Constitution.

According to the standpoint of the minority commissioner it would extremely dangerous and worrying from a constitutional perspective if the complex modification of child welfare and social supply systems took place taking the ‘Monok Model' as sample.

The ombudsman supports all well-founded initiative which approach citizens living from benefits to the labour market. The State and local governmental assistance is indispensable for those living from benefits.

The present measures, however, do not serve at all the realization of the aforementioned purposes.

Therefore the minority commissioner considers such strategy as appropriate which ensures - promoting the mobilization between regions - the opportunity of retraining to jobs where the workforce is not sufficient and also ensures appropriate psychological advising to the individual concerned.

The solution which requires par example public purpose or public utility work as a precondition of the payment of the benefit without paying any wages is inadmissible according to the ombudsman, since a modification of this kind would further increase deep poverty and the exclusion of those in need.

The minority ombudsman felt himself obliged to draw the attention to the fact that the present events may strengthen the exclusion and negative discrimination towards the Roma.

As a result, he has made numerous legislative proposals and initiatives in the case and signalled the necessity to elaborate an appropriate governmental communication strategy for alleviating tensions.



alsó szegély